Rabu, 15 Januari 2014

kecenderungan berfikir secara liberal

8:59 PG

TAZKIRAH KASIH SAYANG SESAMA KITA

Assalamualaikum Wrt Wb

Saya agak khuatir dengan kecenderungan berfikir secara liberal yang dianggap tidak apa oleh sesetengah kita dikeranakan mungkin oleh kekurangan minat untuk mengikuti majlis-majlis ilmu atau kurang merujuk kepada ulama bagi mendapat kepastian sama ada sikap atau pandangan yang berlegar dalam kotak fikiran kita itu selari atau tidak dalam konteks ajaran Islam, atau setakat lojik akal kita yang singkat.

Semalam Ustaz Kamal Ali, di dalam Kuliah Maghrib di Surau (Masjid Lama) Durian Burung, Kuala Terengganu mendedahkan ada yang berani melontarkan pandangan sesat ini secara upload video syarahan mereka yang antara lain mengandungi ayat-ayat sesat seperti berikut:

"Kalau betul Allah haramkan babi, mengapa Allah ciptakan babi?" 

Atau 

"Semua agama sama sahaja, semua mengajar perkara yang baik.."

Atau

" Sama saja masuk kumpulan mana pun, semua cakap pasal nak perjuangkan Islam, liberal, nasionalis pun Islam juga"

Atau 

" Wasothiyyah ni maksudnya kita bersederhana dalam pegangan dan amalan Islam kita, tak perlu ikut semua, ikut adat-adat orang jer..Kalau ikut semua itu ekstrim, pelampau agama"

Sempena Maulid junjungan Besar kita nabi Muhammad s.a.w saya tertarik dengan soalan seorang sahabat saya semalam yang saya rasa berpunca dari ada di kalangan bukan Islam cuba menafikan agama Islam sebagai satu-satunya agama yang diredhai Allah SWT. Misalnya berkata Nabi Isa a.s beragama Kristian, Nabi Musa a.s beragama Yahudi dan seumpamanya. sedangkan jawapan dan kebersamaan semua nabi alaihissalaatuwassalam ini adalah terkandung jawapannya pada seruan yang satu kalimah tauhid yang benar tersimpul pada Surah Al Ikhlas yang selalu kita bacakan. Qul huwallaahu Ahad!

Saya cuba jawab sebagai orang biasa yang cetek pengetahuan moga diperkayakan oleh tambahan dari yang lebih memahami.

Sejak Adam a.s semua Nabi2 mengajak menyembah Tuhan yg Esa, Allah SWT. Hanya Allah SWT sebagai tempat mengadu dan meminta pertolongan. Allah SWT yg tidak beranak dan tidak pula ada yg memperanakkan. Ia tiada ibu bapa dan tiada anak pinak. (Tiada Tuhan Ibu, Tuhan Bapa, Tuhan Anak, Tuhan Sepupu). Dan segalanya yg ada di alam maya ini ada makhluk ciptaanNya, tidak pantas dijadikan sekutu dalam penyembahan atau wakil sembahan.

Inilah agama yg benar dan satunya yang direstui di sisi Allah SWT. Melalui Nabi2 dan Rasul Nya Allah SWT mengutuskan sebagsi pemberi Kesaksian (syaahidan), khabar yg baik kpd yg taat dan patuh kpd Allah SWT (mubashiran) dan pemberi amaran kepada yg derhaka enkar arahan dan melakukan apa yg dilarang Allah SWT. (Naziira).

Agama yg satu ini disebut Allah SWT sbg Islam. Innaddiina indallaahil Islam.

Sesuai dgn kelompok manusia dan zaman syariat dibawa oleh masing2 Nabi2 berubah nasikh dan mansuh sesuai kehendak Allah SWT melalui wahyu. 

Nabi Muhammad s.a.w adalah penutup para Nabi. Rasul dan nabi terakhir utk seluruh umat manusia dan jin, serta sekalian alam, bukan untuk kelompok tertentu sahaja atau tempoh masa tertentu sahaja. 

Wamaa arsalnaa ka illa rohmatallil aalamiin.

Tidak kami utuskan kamu (Wahai Muhammad s.a.w) melainkan sbg Rahmat Untuk Sekalian Alam. 

Syariat itu kekal sehingga lah hari akhir hayat dunia ini Kiamat Akbar.

Wallahua'lam.

Wssalam Wrt Wb.

Haji Ahmad Amzad Hashim
Presiden 
Gerakan Anak Terengganu Insaf - GANTI
GANTI TUNTUT PERUBAHAN

Written by

GANTI yang sesat dengan yang diredhai Allah. GANTI yang khianat dengan yang amanah. GANTI segala perancangan dan program yang membawa kerugian dengan keberuntungan. GANTI segala sifat mazmumah (buruk dan tercela) yang ada pada diri sendiri dan masyarakat dengan sifat mahmudah (baik dan terpuji) GANTI mengajak perubahan. GANTI IS FOR CHANGE!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

© 2013 Gerakan Anak Terengganu Insaf [ GANTI ]. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top