Selasa, 14 Januari 2014

PAS Seru Pelbagai Lapisan Masyarakat Bersama Banteras Gejala Sosial

9:32 PG

KUALA TERENGGANU – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelan, Haji Mohd Andul Wahid Endut berkata, gejala sosial seperti penyalahgunaan dadah dan Mat Rempit, akan memberikan kesan kepada seluruh anggota masyarakat, tanpa mengambil kira sesiapa sahaja.
Oleh itu beliau mengajak semua pihak bersama-sama bersatu tenaga membanteras perkara negatif tersebut.
“Tak kira anak siapa-siapa………. jadi bila dalam keadaan begni, maka semua kena ambil usaha……. semua peringkat. tak kiralah apa latar belakangnya.
“yang penting sekali kena bagi sumbangan supaya (dicegah) kalau tak boleh banteras seratus peratus (semuanya), tapi boleh mengurangkan masalah ini peringkat demi peringkat,”tegasnya.
Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas perasmian Program Lepak Santai 2, anjuran NGO Gerakan Anak Terengganu Insaf (Ganti) di Kampung Durian Burung dekat sini.
haji wahid2Mantan Pesuruhjaya PAS Terengganu itu yakin usaha mengatasi gejala sosial tersebut aakan Berjaya dengan sokongan pelbagai lapisan termasuk parti-parti politik.
“Parti (PAS) kita ahli ramai, cawangan kita banyak. Jadi bila kita dah minta, kita dah timbul perkara kepada parti…………peringkat cawangan, peringkat kawasan bincang.
“Jadi bila bincang dia boleh tubuh jawatankuassa bertindak di peringkat masing masing. Dia boleh kerah tenaga untuk bertugas,”jelasnya.
Antara cadangan pencegahan menurut beliau adalah, menubuhkan pasukan kawalan keselamatan yang bertugas mengikut jadual pada sebelah petang danmalam.
Beliau berkata, pasukan tersebut boleh membuat tangkapan awam sekiranya mendapati ada pihak yang melakukan kesalahan jenayah dan maksiat.
“buat jadual, berkawal, ataupun petang-petang tengok siapa orang luar yang masuk kampung dia (kita), nampak dia bagi (buat) apa, kalau boleh pegang, (kita) pegang………makna dia dipanggil ‘public arrest’.
“lepas tu, serah ke polis…….dia tak pukul………. tapi sekurang-kurangnya bila orang luar tengok, makna masing masing, kawalan kampung ni ada,
“orang dok (tak) berani, nak buat maksiat, nak buat kerja-kerja yang menyalahi undang undang pasal dia takut orang kampung tangkap,”katanya.
Justeru beliau berkata, usaha untuk mewujudkan kesedaran kepada masyarakat mesti mula dibuat,. Khususnya menangani gejala Mat Rempit supaya dapat mengambil tindakan menyelesaikan gejala yang telah menular sekian lama itu.

Written by

GANTI yang sesat dengan yang diredhai Allah. GANTI yang khianat dengan yang amanah. GANTI segala perancangan dan program yang membawa kerugian dengan keberuntungan. GANTI segala sifat mazmumah (buruk dan tercela) yang ada pada diri sendiri dan masyarakat dengan sifat mahmudah (baik dan terpuji) GANTI mengajak perubahan. GANTI IS FOR CHANGE!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

© 2013 Gerakan Anak Terengganu Insaf [ GANTI ]. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top