Sabtu, 7 Disember 2013

Surah At Taubah 100-106.

3:21 PTG



TAZKIRAH KASIH SAYANG SESAMA KITA
Assalamualaikum Wrt Wb, Hari ini bicara lagi pada kuliah subuh Masjid At Taqwa Kampung Durian Burung tafsir ayat berkenaan.
Allah SWT menceritakan 3 kelompok orang beriman. Kelompok pertama dari yg mula2 menerima dakwah Rasulullah s.a.w dikalangan sahabat2 utama nya. Muhajirin. Mereka yg paling tinggi darjatnya di sisi Allah SWT lantaran banyaknya mehnah, tribulasi perjuangan menegakkan Islam.
Kelompok kedua dari yg mula2 beriman dari kalangan kaum Ansar dari penduduk Madinah. Yang jadi pembantu yg berkorban demi Islam. Manakala kelompok ketiga adalah dari yang mengikut jejak langkah mereka yang terdahulu, tetap atas syariat dan menjunjung perintah memperjuangkan Islam secara sepenuhnya.
Manaklala kelompok munafik yang mengaku beriman, bermuka-muka dengan menunjukkan amalan Islam, sedangkan hati mereka memusuhi Islam dan perjuangan Islam, Allah SWT menempelak meraka dan janjikan azab yang pedih.
Pada ayat 102 dinyatakan perbuatan mencampurkan perkerjaan yang baik dengan yang buruk yang merupakan satu dosa. Allah menerima taubat mereka yang memohon ampun terhadap dosanya, yang tidak mempertahankan perbuatan dosa tersebut dengan mengada-adakan alasan. Dan tidak mengulanginya kembali dengan sengaja.
105 Allah menyuruh supaya berkerjalah dan Allah menilai apa yang kita kerjakan
106 Kalau pekerjaan, perbuatan kita yang buruk dan jahat, namun kita tetap hidup senang dan tiada apa-apa bala yg tanda-tanda kemurkaan Allah. Jangan terlalu sedap hati...kerana Allah SWT berkuasa menangguhkan azabnya kepada mereka yang engkar dan durhaka.
Wassalam.

Written by

GANTI yang sesat dengan yang diredhai Allah. GANTI yang khianat dengan yang amanah. GANTI segala perancangan dan program yang membawa kerugian dengan keberuntungan. GANTI segala sifat mazmumah (buruk dan tercela) yang ada pada diri sendiri dan masyarakat dengan sifat mahmudah (baik dan terpuji) GANTI mengajak perubahan. GANTI IS FOR CHANGE!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

© 2013 Gerakan Anak Terengganu Insaf [ GANTI ]. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top