Sabtu, 21 Disember 2013

FIKIRAN LUAR DI LUAR KOTAK?

9:57 PG

TAZKIRAH KASIH SAYANG SESAMA KITA

Assalamualaikum Wrt. Wb.

Kita sering dihadapkan dengan istilah thinking inside out atau outside in. Yang pertama mungkin maksudnya bagaimana kita melihat sesuatu itu dari perspektif dalaman dan pengalaman kita yang lalu. Manakala outside in lebih memerhatikan keperluan yang berada diluar organisasi kita, persekitaran yang menjadi pasaran sebenar yang perlu kita rangka perancangan strategi bagi memenuhi keperluan tersebut. Atau istilah mudahnya `market driven'. Fikiran luar kotak mungkin salah satu bentuk outside in yang dimaksudkan.



"Inside-Out vs. Outside-In
Mark Howell — 

When you’re determining what to do next…do you look for your ideas on the inside (with your team or current customers) or do you look on the outside? Saddleback has popularized the notion of "crowd-to-core" vs. "core-to-crowd" as a way of understanding how to develop people. This is not really that. Inside-out vs. outside-in has more to do with the thinking and planning you do as you’re attempting to launch a new product or concept.

For now, just think about this one concept: Inside-out vs. Outside-in. What is at stake is the future of your organization and your ability to design new products and concepts that connect with people who are not yet your customers. That’s big, isn’t it?

Inside-out thinking may be most likely when your organization has a degree of success with a previous product. You’ll be more likely to rely on input from insiders—staff or existing customers—to come up with the ideas for what to do next. Because the article focused on the realities of technology companies, it uses the Apple Newton (a massive failure) as an example inside-out thinking.

Outside-in thinking occurs when organizations actually pay attention to "the needs of the marketplace". When that happens, products like Apple’s iPod emerge."

Sekarang bagaimana kita kaitkan dgn kehidupan kita, dan cara kita memandu organisasi kita baik berupa keluarga, kampung, persatuan...GANTI?

(1) Thinking outside the box often leads to creativity and unique ways of looking things. Orang yang selalu berfikir di luar kotak biasanya seorang yang kreatif, bijak dan berpandangan jauh untuk mencari sesuatu jalan penyelesaian atau cadangan bagi sesuatu permasalahan atau isu.

(2) Untuk kita berfikir di luar kotak, hendaklah kita sedar yang kita keseluruhannya sekarang berada di dalam kotak. Cuma fikiran sahaja diperlukan berada di luar kotak. Kotak apa? Kotak untuk sebarang permasalahan dan isu yang menyeliputi fikiran kita.

(3) Sekarang, biarkan otak berfungsi di luar kotak. Sejauhmana otak mengembara mencari idea, ‘sejauh’ itulah kemampuan kita berfikir secara kreatif. Sejauh manakah otak fikiran kita mengembara?

(4) Bayangkan hidup ini adalah kotak. Permasalahan kita sehari-hari sebenarnya berkitar di dalam dunia sahaja. Untuk mencari penyelesaiannya secara berfikir di luar kotak, we need to go beyond this life. Jika anda berfikir merentasi hidup dunia, maka anda telah berfikir di luar kotak.

BUKANKAH SESEORANG ITU DIKATAKAN BIJAK JIKA DIA MEMIKIRKAN KEMATIANNYA, HARI AKHIRATNYA? Itulah pencapaian luar kotak yang paling besar!

Wassalam Wrt Wb.

Dengan hormatnya dan Terima kasih.

Haji Ahmad Amzad Hashim
Presiden 
Gerakan Anak Terengganu Insaf - GANTI
GANTI MENGAJAK PERUBAHAN
Blog : http://ganti-trg.blogspot.com
fb : http://fb.com/ganti.trg
twitter : http://twitter.com/gantiterengganu

Written by

GANTI yang sesat dengan yang diredhai Allah. GANTI yang khianat dengan yang amanah. GANTI segala perancangan dan program yang membawa kerugian dengan keberuntungan. GANTI segala sifat mazmumah (buruk dan tercela) yang ada pada diri sendiri dan masyarakat dengan sifat mahmudah (baik dan terpuji) GANTI mengajak perubahan. GANTI IS FOR CHANGE!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

© 2013 Gerakan Anak Terengganu Insaf [ GANTI ]. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top