Rabu, 1 April 2015

Jangan guna Akta Hasutan terhadap media

1:42 PG



KUALA LUMPUR: Media yang bebas adalah satu tiang untuk negara terus bergerak maju dan demokrasi terus subur, kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Katanya, tindakan menggunakan Akta Hasutan terhadap media kerana laporan, tepat mahupun kurang tepat laporanya adalah keterlaluan, seolah-olah hanya akta hasutan yang ada, sedangkan pelbagai peraturan digubal bagi mengawal penyalahgunaan media.

"Penggunaan Akta Hasutan ini mungkin bertujuan untuk menakut-nakutkan rakyat bagi menentang penyelewengan dan salah urustadbir negara," ujarnya dalam satu kenyataan.

Tetapi ingatlah, kata beliau penggunaan Akta Hasutan secara semberono dalam mengekang rakyat akan pasti menambah biaknya kebangkitan dan kemarahan rakyat.

Justeru, ujar beliau PAS menggesa kerajaan untuk berhenti menggunakan Akta Hasutan itu terhadap media dan juga tujuan politik.

Tambahnya, tangkapan berleluasa sebulan ini menunjukkan kerajaan yang ada hari ini tidak boleh diyakini untuk tidak menyalahgunakan undang-undang yang ada demi politik.

"Ini juga menjadi kerisauan rakyat terhadap POTA yang bakal dibentangkan," ujarnya lagi. - HARAKAHDAILY 31/3/2015

Written by

GANTI yang sesat dengan yang diredhai Allah. GANTI yang khianat dengan yang amanah. GANTI segala perancangan dan program yang membawa kerugian dengan keberuntungan. GANTI segala sifat mazmumah (buruk dan tercela) yang ada pada diri sendiri dan masyarakat dengan sifat mahmudah (baik dan terpuji) GANTI mengajak perubahan. GANTI IS FOR CHANGE!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

© 2013 Gerakan Anak Terengganu Insaf [ GANTI ]. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top